Nový systém žákovských stipendií má své příznivce i odpůrce, hledá se cesta ke zvýšení kvality školství

penize_smag_2

Autorem projektu je předseda školské komise Jan Svoboda. Na základě svých pedagogických zkušeností minulý měsíc veřejnosti představil plán, jak děti motivovat k učení. Ročně chce Svoboda odměnit 120 žáků částkou 500 Kč. Uvedenou sumu poskytnou Technické služby.

V čem odměna spočívá? První druh stipendia dostanou ti, kteří získají samé jedničky. Druhou polovinu zase tvoří žáci, jejichž prospěch se oproti předchozímu pololetí nejvíce zlepšil.

Návrh vyvolal bouřlivou diskuzi a získal si své zastánce i odpůrce. Obě dvě strany si jsou vědomy toho, že úroveň českého školství klesá, liší se však, jak společného cíle dosáhnout.

Mezi nejčastější kritiky patří odpůrci dogmatického systému známek. Obávají se, že přílišné lpění na 5bodové škále spíše kvalitu vzdělání ještě více omezí. Mnozí se také domnívají možného tlaku na učitele ze strany některých rodičů, kteří budou chtít známky uměle vylepšit, aby byla splněna kritéria stipendií.

Mezi alternativní možnosti patří například ocenění úspěšných řešitelů olympiád a obdobných žákovských aktivit. Zde totiž existuje objektivnější způsob hodnocení, jelikož školní známky se velmi liší pedagog od pedagoga.

Autor: Lukáš Houdek

1 572 views
Líbil se vám tento článek?

20 komentářů

  1. Sosna (8. dubna 2016 v 6:00)

    Řadím se do řad odpůrců finančního ohodnocení za vzdělávání. Myslím si, že na ZŠ je na takovouto formu motivace žáků ještě příliš brzy a měli bychom využívat jiné formy. Líbí se mi nápad z konce článku o ohodnocení (možná nejen) vítězů odborných olympiád, kde se v jednotlivých předmětech sejdou nejlepší studenti a jde o objektivní porovnání (pokud tedy porovnávat děti skutečně chceme…). Možná podnět pro pana starostu.

    • Oberfalcer (8. dubna 2016 v 7:08)

      Tak si to ujasněte pane Sosno – buď jste odpůrcem finančního ohodnocení ve vzdělávání jako takového, nebo dle vás klidně odměňujme, avšak ne za vysvědčení a celoroční snažení ve všech předmětech, ale pouze za olympiádu, kde stačí mnohdy uplatnit jen talent pro předmět bez patřičné píle. Možná by jste měl sám zamyslet, než budete podněcovat starostu.

      • Lukáš Houdek (8. dubna 2016 v 7:51)

        Myslím, že je zbytečné do toho vnášet emoce. Lidé nejsou zvědaví, jestli svůj názor projeví zastupitel za tu či onou stranu, ale chtějí znát koncepční řešení. Můj osobní postoj je, že ne každý člověk, který měl výborný prospěch (v rámci známek), dosáhl patřičného uplatnění. Raději bych systém stipendií zaměřoval více pragmaticky. Šéf České lékařské komory varuje, že máme chronický nedostatek lékařů – zaměřme se proto na olympiády a podobné akce v oblasti přírodopisu. Máme velký nedostatek technicky vzdělaných lidí – podporujme úspěšné v matematických, fyzikálních či počítačových soutěžích atd. Říci, že pro úspěch například v olympiádě člověk nepotřebuje píli, je hodně odvážně tvrzení.

        • Václav Novák (8. dubna 2016 v 8:32)

          Pane Houdek , nejde o emoce . Také si myslím , že je diskuze o tom zda platit nebo neplatit . Pan Sosna v tom asi opravdu jasno nemá .Sám se řadí k odpůrcům placení za vzdělávání , ale s ohodnocením olympiád by souhlasil . Takže neplatit , ale ohodnotit . Pana Mudr. Kubka jsem sledoval též , straší veřejnost celou dobu co je ve funkci. Souhlasím s Vaším názorem na úroveň vzdělanosti a odpovídajícím uplatněním mnohých vzdělanců v profesním životě . Zastávám názor , že zájem či lhostejnost rodičů o vzdělání svého dítěte je nenahraditelná , Nemá-li rodič zájem je vše zbytečné .

        • Oberfalcer (9. dubna 2016 v 5:50)

          Nikdo nikam nevnáší emoce, ale když jsem odpůrce apriori, stěží mohu být podporovatel v podstatě téhož. Líbí se mi pane Houdku, že vy víte, na co nejsou lidé zvědaví a co chtějí znát. K vámi zmiňovanému lékařskému odborovému předáku se nemá cenu zmiňovat, na něm je vidět, že vzdělání je u některých lidí k ničemu a vůbec nevím, proč jste ho sem zamotal. A co se týče olympiád a píle – sám jsem byl v jedné kdysi druhý v okresním kole, talent jsem pro matematiku měl, píli nikoliv. Proto jsem pro odměňování dlouhodobějšího poctivého snažení před jednorázovým úspěchem.

          • Milan Šotola (9. dubna 2016 v 8:30)

            Ne, vůbec do toho nevnášíte emoce, pane Oberfalcere. Jenom podrážděně reagujete, když si někdo dovolí vyjádřit jiný názor. V jednom vašem příspěvku se dozvíme, že pan Sosna je blb, pan Houdek vlastně taky, ale vy jste jediný, kdo ví jak všechno funguje. Jestli jste si toto neuvědomil, zvažte své setrvání v politice. Uvědomte si, že svými komentáři na internetu jste se stal pro Strakonickou veřejnost přítěží.

      • Radek Sosna (11. dubna 2016 v 4:54)

        Vážený pane radní Oberfalcere, ano jsem odpůrcem FINANČNÍHO ohodnocení žáků na ZŠ! A jsem pro JINÉ formy ohodnocení. A jestli si myslíte, že na olympiádách v jednotlivých předmětech stačí uplatnit jen talent bez patřičné píle, tak se hluboce mýlíte. Zkuste se zeptat dětí, které se na olympiády třeba čtvrt roku intenzívně připravují, a to vše nad rámec školních povinností! Bez píle to opravdu nejde! A propo, pan starosta sám požádal občany, aby podávali podněty. Nevím, proč za tím hledáte něco negativního…

        • Václav Novák (11. dubna 2016 v 6:51)

          Pane Sosna mám dojem , že někteří tu diskutují „o voze“ , jiní “ o koze “ . Diskutuje se o tom , jak motivovat děti , aby se ve škole více snažili , nebo o tom , jak odměňovat úspěšné vítěze různých olympiád ? Opravdu si myslíte , že vidina finančního ohodnocení úspěchu v jakékoliv olympiádě zvýší motivaci děti ? Určitě není od věci , aby pan starosta ( nebo zastupitelstvo ) měl k dispozici fond , ze kterého by mohl odměnit úspěšné studenty , sportovce atd. Jedinou motivací pro masu žáků ZŠ ale musí musí být “ odměna “ od rodičů, na tom trvám . Odměna jak pozitivní , tak negativní . Pokud na svého potomka kašlou rodiče je snaha radnice zbytečná

          • Radek Sosna (11. dubna 2016 v 8:30)

            Druhý můj příspěvek byl reakcí na komentář pana Oberfalcera, který nepochopil to, co jsem psal. Cítil jsem potřebu to vysvětlit… K tématu: naprosto s Vámi souhlasím, výchova (i ke vzdělání) musí vždy začínat v rodině – a to je největší problém dnešní společnosti – „nefunkční rodina“. Motivace dětí k učení a sebevzdělávání musí mít prapočátek v rodině, ve výchově. Pokud ta selhává, těžko s tím učitelé ve škole už něco zmůžou…

  2. Václav Novák (8. dubna 2016 v 8:01)

    Ve školství pracuje nejvyšší % vysokoškolsky vzdělaných lidí. Co předávají svým žákům a(studentům) ? Proč ČR stále klesá na žebříčku vzdělanosti mladé generace ? Proč se mladí bojí technických oborů , matematiky , fyziky ? Proč máme nadbytek škol , které dělají všechno možné , jenom nepřipravují žáky a studenty pro práci v oborech po kterých podnikatelský sektor dlouhodobě volá ? Proč se na vzdělanosti neprojevilo naředění max. počtu žáků ZŠ ve třídě ? Kantoři si soustavně stěžují , jak je společnost ( stát ) špatně platí . Není ale moc případů , kdy jsou sami ochotní podstoupit rekvalifikaci a živit se jinak . Lze se divit ? V souhrnu téměř 3 měsíce placených prázdnin , denně odučit 4 hodiny (třičtvrtěhodiny) a když žáci neumí , není neschopných kantorů , jsou pouze hloupí žáci . Pan Svoboda svým nápadem předvedl , čeho je kantor schopný . Chápu ale , že mu tento stav není lhostejný . Snad zatím nejsme jako v Řecku . Tam by žáci dostávali příspěvek za to , že do školy přijdou včas . Za jedničku potom prémii.
    Pana Svobodu jsem schopen pochopit , je to kantor . Nechápu starostu pana Hrdličku, že se takovou ptákovinou má čas zabývat a dokonce vyzývat občany , aby se zapojili také !!! Je to snad způsob jak zviditelnit Strakonice ? Proč mají tento nesmysl dokonce sponzorovat technické služby ? Očekávají za to budoucí kvalifikovanou pracovní sílu ? Kolik bude stát administrativa spojená s vyhodnocováním úrovní jedničkářů v různých ZŠ . Bude stejně hodnocena jednička z tělocviku zpěvu a matematiky?
    Vážení , nějak mě v tom starostlivém soukolí o dobro naší mládeže chybí úloha pro rodiče . Nejsou to zejména a jen oni , kdo si má dělat starost o světlou budoucnost svých potomků ?

  3. F. K, Ladislav (9. dubna 2016 v 6:52)

    Naše školství nepřipravuje děti na život. Jak říkal Jára Cimrman, 90% znalostí v dospělosti zapomeneme. Tři čtvrtiny absolventů škol dělá v praxi úplně jiný obor a nikoho z MŠ to nevzrušuje. Jen vymýšlí blbosti s údajnou inkluzí. Dobrý učitel, chce-li přesto něco žákům předat, postupuje vždy podle nejpomalejšího z nich. Jinak by se pár nejlepších utrhlo a ostatní by byli bez vědomostí. Systém stipendií pana Svobody povede právě ke zmiňovanému efektu, nehledě na to, že stoupne tlak ambiciózních rodičů na učitele. Vytváří se korupční prostředí, známkovat se bude ještě méně spravedlivě než doposud. Panu Moučkovi bych doporučoval, aby přestal experimentovat s žáky a laskavě odešel ze zastupitelstva. I s panem Moučkou byl zvolen na kandidátce strany, kterou již nereprezentuje.

    • F. K. Ladislav (9. dubna 2016 v 7:20)

      oprava… Svobodovi s Moučkou doporučuji…

  4. Zdeněk Gracík (12. dubna 2016 v 6:15)

    Dobrý den. Jsem členem školské komise, která projekt předložený panem Svobodou navrhla ke schválení. Z toho plyne, že patřím mezi příznivce projektu.
    Stipendia se nebudou vyplácet v hotovosti. Zmíněnou částku bude možné převést pouze na dětský účet vedený na jméno žáka. Jedním z cílů projektu je totiž také podpora finanční gramotnosti. Nepředpokládám, že by všechny děti hned částku vybraly a utratily. Naopak doufám, že to bude dobrý základ pro seznámení se s finančními nástroji – účet, karta, bankomat… To je aspekt, který se mně líbí z celého projektu nejvíce.
    V diskuzi se objevuje opakovaně názor, že by bylo lepší odměňovat žáky za úspěchy v olympiádách a ostatních soutěžích. To se ale už mnoho let děje. V současné době dostávají žáci například za 1. místo v okresním kole olympiády od DDM poukázky do prodejny knih v hodnotě 800 Kč. Soutěže na školní úrovni (školní kola olympiád, sportovní, umělecké a ostatní soutěže či akce) odměňujeme věcnými cenami nebo poukázkami z prostředků Sdružení rodičů.
    Jinak samozřejmě naprosto souhlasím s tím, že rozhodující je vliv rodičů. Také je mi jasné, že od tohoto projektu určitě nelze očekávat masové zlepšení prospěchu žáků, ale kdyby se jen pár žáků o něco více zlepšilo, určitě by to bylo ku prospěchu věci.
    Četl jsem argumenty, že budou učitelé kvůli té pětistovce nějak ovlivňováni, či budou dokonce pod tlakem rodičů. Také se objevil argument, že se žáci v prvním pololetí budou schválně učit špatně, aby to zlepšení ve druhém pololetí bylo co největší. Tomu nevěřím.

    • Josef Malý (13. dubna 2016 v 4:54)

      Tak to je zvláštní. Od člena školské komise se dovíme, že děti za olympiády už odměňovaní jsou, ale městský radní řekne, že odměna za olympiády je pitomost. Ujasněte si na úřadě, co si teda myslíte.

      • Oberfalcer (14. dubna 2016 v 10:04)

        Já myslím, že je to jasné – účastníci olympiád jsou odměňování z fondů jednotlivých škol, případně fondu odboru školství, proto jsou odměňováni každoročně již nyní, jak píše pan Gracík. Kdežto odměňování za prospěch, tak jak je inicioval pan Svoboda, je odměňování nové mimo „školní“ peníze. Nechci hovořit za něj, ale smyslem bylo nastartovat jakési donátorství ve prospěch pilných žáků, tedy těch, co se chtějí zlepšovat. Samozřejmě je legitimní i názor, že peníze kazí člověka a děti by neměly za učení ve škole dostávat peníze žádné. V dnešní době, kdy se veřejně debatuje o potřebě výuky finanční gramotnosti již na základních školách, však tento argument nezaznívá tak silně jako jindy v minulosti a proto i radnice přistoupila na návrh pana Svobody k vyplácení stipendií náctiletým žákům celkem bez obav, že by jim to nějak vážně zlomilo charakter. Konečně, každý z nich (nebo jejich rodičů) může pětistovku odmítnout.

        • Václav Novák (14. dubna 2016 v 6:22)

          Chápu , že není jednoduché ten nesmysl obhajovat . Pane Oberfalcer pokuste se vyčíslit kolik bude stát režie spojená s hodnocením . Bude to komise? Zástupci SRPŠ? Kantoři , nebo radní? Pouze rozeštvete strakonickou rodičovskou veřejnost a coby sponzor budou TS řešit různé nenávistné výpady škol , kantorů i veřejnosti na neobjektivity hodnocení a stejně to žádný efekt nepřinese. Jako radní se věnujte problémům města , kterých není málo. I těch 30 tis. není málo peněz , jako podnikatel to , na rozdíl od pánů Svobodů , Sosnů nebo Gracíků , jistě víte .

          • Oberfalcer (15. dubna 2016 v 6:19)

            Já to neobhajuji, koneckonců byl to nápad z řad školské komise (pan Svoboda), nikoliv můj. Do diskuze jsem vstoupil jen na popud pana kolegy zastupitele Sosny, který ač odpůrce odměňování by odměňoval… Ujišťuji Vás, že problémům města se s kolegy věnuji na 100%, neboť je co napravovat a co řešit. Nechci tady však agitovat, od toho máme svoje webovky Strakonické Veřejnosti. Jinak 60 tisíc šikovným žákům a kolik kraválu to nadělá – že se tady v minulosti na radnici, v teplárně, v pivovaru prošustrovalo či „projebalo“ řádově mnohem více peněz, zapadlo mnohdy bez povšimnutí…

  5. Václav Novák (15. dubna 2016 v 1:46)

    Ještě k poslední reakci pana Oberfalcera. S hodnocením minulosti s Vámi naprosto souhlasím. Osobně si myslím , že ani tak nejde jen o ty peníze. Stále bych chtěl věřit tomu , že děti chodí do školy , kterou jim platí stát a oni by se za to měli učit každé dle svých podmínek a možností . Pokud nějaká další motivace ,tak od rodiny. Návrh pana Svobody považuji za nesmysl právě proto , že do studia dětí na ZŠ zatahuje radnici , potažmo TS. Neměla by se radnice spíš starat o to , aby chytřejší žáci nemuseli za kvalifikovanější prací odcházet ze Strakonic. Jak bude po letech reagovat radnice , až nějaký jiný pan Svododa zjistí , že právě ty odměňované děti pracují v píseckých firmách .Co pana Svobodu osvítilo , že vypustil takový nesmysl ? Horší je , že se ujal a dokonce se o něm diskutuje. Vím , že za to nemůžete. Je to ale téma , na které lze odklonit pozornost voličů , protože SV asi již „vyhořela“ . Nebo se pletu ?

    • Oberfalcer (15. dubna 2016 v 3:25)

      S vaší větou, že by se radnice měla starat o to , aby chytřejší žáci nemuseli za kvalifikovanější prací odcházet ze Strakonic vyslovuji naprostý souhlas. Také proto radnice usiluje mimo jiné z bývalé přádelny vybudovat technologický park s vývojem a zkušebnou materiálů pro místní textilní a zkušební průmysl. Velice vítáme spolupráci s VOŠ Strakonice, pokoušíme se propojit tento vznikající park také s univerzitami v Liberci a Praze. Kvalifikovaní pracovníci včetně mladých lidí či studentů by pak nemuseli odcházet jinam, jak správně píšete. Berte to tak, že návrh pana Svobody je tím příslovečným kamínkem do mozaiky. Nic zlého v tom nehledejme. Opět – naprostý souhlas s vámi, jen věřím, že jsme zatím nevyhořeli.

      • Václav Novák (15. dubna 2016 v 6:56)

        OK , patent na rozum nemám , pouze jsem se zapojil do diskuze. S tím vyhořením snad máte pravdu.

Nechcete pejska k adopci?