Komentář Rudolfa Oberfalcera k návrhu rozpočtu pro rok 2015

Rozpočet města Strakonice na rok 2015 je sestaven v souladu se zákonem č. 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů v členění dle rozpočtové skladby.

Rozpočet je sestaven jako vyrovnaný. Celkové příjmy jsou navrženy ve výši 484.279.000 Kč, výdaje pak ve výši 441.289.000 Kč. Přebytek příjmů ve výši 42.990.000 Kč bude použit na splátky dlouhodobých úvěrů města.

Oproti roku 2014 dochází k navýšení předpokládaných příjmů o 52.159.000 Kč z důvodu předpokládaného vyššího výběru daní (o 14 mil. Kč), přijatých transferů a dotací (o 34,5 mil. Kč) a ostatních nedaňových příjmů (o 3,5 mil. Kč).

Na straně příjmů se koalice rozhodla upustit od vybírání poplatku ze vstupného, což by mělo být vítanou pomocí pro všechny nadšence, kteří ve městě pořádají různé sportovní či kulturní akce, koncerty apod. Z hlediska celkových příjmů se částka 80.000 Kč jeví jako zcela marginální, na druhou stranu je to úleva pro nejrůznější společenské aktivity všeho druhu.

 

DSCN3624Příjmy

Podstatnou část příjmů tvoří také přijaté transfery (dotace). Součástí navrženého rozpočtu jsou především smluvně zajištěné, popř. jinými rozpočty potvrzené transfery. Jedná se zejména o neinvestiční transfer na výkon státní správy ve výši 27.625.000 Kč, dále pak o dotace na realizace některých investic jako je Úpravna vod Pracejovice (45,6 mil. Kč), Revitalizace hradu (5,8 mil. Kč), Revitalizace areálu hřbitova (5,9 mil. Kč) apod. Je třeba říci, že jde o vratky dotací na akce realizované minulým vedením radnice v uplynulých letech.

 

Výdaje

Výdaje města Strakonice, které jsou plánovány na rok 2015, jsou rozděleny na dvě velké skupiny. Běžné výdaje jsou plánovány ve výši 310.112.000 Kč, kapitálové výdaje pak ve výši 131.177.000 Kč.

Běžné výdaje

Tato struktura rozpočtu je naplánována s ohledem na skutečné výdaje roku 2014. Oproti rozpočtu na rok 2014 pak dochází ke zvýšení plánované výše o cca 10 mil. Kč. Nárůst je způsoben zejména zvýšeným odvodem DPH o 17 mil. Kč, dále navýšením dotace na provoz MHD o 1,1 mil. Kč, povinným navýšením mzdových výdajů zaměstnanců úřadu a příspěvkových organizací o 3 mil. Kč.

Z důvodu výraznějšího snížení rozpočtů u všech organizačních složek a příspěvkových organizací na rok 2015, dochází k poklesu financování jejich rozpočtů v roce 2015 celkem o cca 11 mil. Kč. V roce 2015 tak bude poskytnut neinvestiční příspěvek na provoz příspěvkovým organizacím základních a mateřských škol ve výši 27.030.000 Kč, příspěvek MÚSS ve výši 9.000.000 Kč, MěKS ve výši 15.000.000 Kč (snížení o 3,5 mil. Kč oproti roku 2014). K mírnému snížení neinvestičního příspěvku došlo také u příspěvkové organizace Technické služby města Strakonice. Příspěvek je navržen ve výši 48.000.000 Kč, což je o 1,4 mil. Kč méně než ve schváleném rozpočtu na rok 2014. Příspěvek na provoz Šmidingerovy knihovny byl navýšen o 550.000 Kč z důvodu povinného navýšení platů státním zaměstnancům a o příspěvek na obměnu výpočetní a kopírovací techniky.

Kromě každoročních běžných výdajů na místní správu, výdajů na provoz organizačních složek a příspěvkových organizací, jsou v rozpočtu plánovány také výdaje na provoz tělovýchovných a rekreačních zařízení (STARZ) ve výši 18.000.000 Kč.

V oblasti výdajů na údržbu majetku došlo k výraznému poklesu plánovaných výdajů o cca 4 mil. Kč z důvodu nedostatku financí a nutností přesunout volné zdroje do oblasti kapitálových výdajů na povinné spoluúčastí rozpracovaných investic zděděných z minulosti a dokončovaných v roce 2015. Největší plánovanou akcí v oblasti údržby jsou stavební úpravy zimního stadionu za 4,8 mil. Kč z hlediska povinnosti splnění požárních norem nařízených v minulosti správními orgány.

V oblasti veřejné finanční podpory jsou každoročně plánovány příspěvky na činnost mládeží a sportovních oddílů (mezi organizace působící ve Strakonicích bude rozděleno více než 9 mil. Kč), dále příspěvky na činnost veřejně prospěšných organizací.

Nedílnou součástí běžných výdajů rozpočtu jsou platby úroků z přijatých úvěrů a půjček v celkové výši 5,7 mil. Kč.

Výdaje na provoz Městské policie byly oproti roku 2014 navýšeny o 727.000 Kč, zvýšení bylo především na státem nařízené navýšení platů a s tím spojených povinných odvodů na zdravotní a sociální pojištění.

 

Kapitálové výdaje

Kapitálové výdaje města Strakonice souvisí s novými i již rozpracovanými investičními akcemi města Strakonice a dosahují výše 131.177.000 Kč.

penizeNejvětší podíl kapitálových výdajů tvoří náklady na rekonstrukci a modernizaci „Úpravny vody v Pracejovicích“ v celkové výši 82.000.000 Kč. V této oblasti výdajů jsou dále zahrnuty výdaje na akci „Zateplení a výměna oken sportovní haly“ ve výši 7,5 mil. Kč, „Rekonstrukce nádraží – příspěvek na podchod“ ve výši 8,5 mil. Kč, „Revitalizace ulice Mlýnská“ ve výši 5,5 mil. Kč, „Revitalizace sídl. Mír“ (rekonstrukce parkoviště před bývalým Telekomem) a některé další investiční akce.

V oblasti financování bude v roce 2015 nutné pokrýt splátky dlouhodobých půjčených prostředků – úvěrů a půjček města ve výši 42.990.000 Kč. K tomuto krytí splátek bude použit plánovaný přebytek rozpočtu na rok 2015 (rozdíl příjmů a výdajů ve výši 42.990.000 Kč).

Jedná se o splátky úvěrů na nákup Měšťanského pivovaru ve výši 3.400.000 Kč, splátku půjčky na pořízení ZŠ Povážská ve výši 21.053.000 Kč, splátku půjčky na rekonstrukci Úpravny vody v Hajské ve výši 2.082.000 Kč, dále splátky úvěru na rekonstrukci ČOV ve výši 2.255.000 Kč. Splátky za přijatý směnečný program bude nutné uhradit v roce 2015 celkem 14.200.000 Kč.

 

Z hlediska nastupující koalice SV, ANO, ODS a VPM byla do značné míry omezující ta skutečnost, že koalice neměla prakticky žádný prostor pro utváření své vlastní finanční a rozvojové politiky. V oblasti investic bylo nutné převzít již zasmluvněné projekty jako je Zateplení sportovní haly (7,5 mil. Kč), rekonstrukce Úpravny vod v Pracejovicích (82 mil. Kč), Podchod pod kolejištěm (8,5 mil. Kč) nebo projekty, kterým se nešlo vyhnout. Jedná se například o projekty v rámci IPRM – Revitalizace parkoviště na Míru u Telekomu (odhad 15 mil. Kč) a parkoviště u pivovaru (2,5 mil. Kč). Kdyby oba tyto projekty koalice nezrealizovala, hrozilo by vracení již poskytnutých dotací ve výši řádově 200 mil. Kč, a to i dotací poskytnutých v rámci IPRM  soukromým subjektům, tedy mnohým SVJ Na Míru či Na Stráži!

Velice svazující pro budoucí práci koalice jsou splátky minulých úvěrů z koaličního hlediska do nesmyslných projektů – za všechny proklínaná ZŠ Povážská za 350 mil. Kč + úrok + nyní nově neopravitelné funkční vady, koupě budov IPB a KB, koupě pivovaru a mnohé další, za které budeme dlouhodobě platit cca 10 % každoročních rozpočtových výdajů.

Přesto všechno bychom rádi v koalici napřímili naše budoucí investiční úsilí do investic, které jsou návratné (zejména rozvoj výrobních zón), či do nezbytné obnovy technické infrastruktury (příští rok 2015, pakliže se podaří zajistit dotaci a dodavatelský úvěr na předfinancování projektu, bychom chtěli rekonstruovat ulici Poděbradova a Svatopluka Čecha včetně kanalizace). Budeme také usilovat o co největší možné zapojení soukromého kapitálu do budoucího rozvoje Strakonic formou nepřímé podpory při realizování soukromých projektů. Jde zejména o technickou a infrastrukturní připravenost pozemků a nemovitostí, připravenost v územním plánování či prostá morální podpora (zde například uvažovaný společný odbavovací terminál pro vlakové a autobusové nádraží).

Věříme, že finanční rok 2015 je rokem startovním k budoucí prosperitě a že město Strakonice se odpoutá od nelichotivé poslední pozice mezi jihočeskými městy jako města nevhodného pro život a podnikání.   

 

Autor je radním za Strakonickou Veřejnost

Autor: Rudolf Oberfalcer

547 views
Líbil se vám tento článek?

Nechcete pejska k adopci?