Baťův letoun Lockheed Electra 10A ve Strakonicích

V sobotu 5. září 2015 se na strakonickém letišti uskutečnil 4. ročník leteckého dne STRAKONICE ON AIR. Součástí letecké přehlídky byl přílet nově zrekonstruovaného dvoumotorového letadla Jana Antonína Bati LOCKHEED ELECTRA 10A, nesoucí kódové označení OK-CTB.

Zlínský podnikatel využíval letoun tohoto typu od roku 1936. Na území tehdejšího Československa, konkrétně do Zlína, se poprvé dostal ve čtvrtek 22. října 1936. Ve středu 6. ledna 1937 odstartoval J. A. Baťa se strojem OK-CTA na svoji obchodní cestu kolem světa. Trať cesty vedla přes severní Afriku, Blízký a Střední Východ, Indii, Thajsko, Malajsii a Indonésii do Hong-Kongu. Cestu přes Pacifický oceán do San Francisca překonala Electra s částečně odmontovanými křídly na palubě zaoceánské lodi. V Chicagu pak došlo v neděli 4. dubna 1937 při nouzovém přistání za špatného počasí k vážnému poškození letounu.

2Jan Antonín Baťa proto ihned zakoupil náhradní letoun, který dostal kódové označení OK-CTB. Na palubě tohoto letadla pak cestu kolem světa úspěšně dokončil a v sobotu 1. května 1937 v 8:49 hod. přistál doma na letišti v Otrokovicích, v sousedství Zlína.

Zde fotografovaný letoun s označením OK-CTB a výrobního čísla 1091 sloužil u leteckého oddělení firmy Baťa do soboty 11. března1939, kdy několik dnů před německou okupací Československa vzlétl naposledy z československé půdy. Vydal se na cestu přes Polsko, Srbsko, Itálii a Francii do Londýna, kde ve čtvrtek 23. března 1939 přistál. V roce 1940 byl prodán kanadskému královskému letectvu RCAF, kde v době Druhé světové války létal jako dopravní a štábní dopravní letoun. Tomuto letectvu patřil až do 8. ledna 1946.

Po válce letadlo vystřídalo několik soukromých majitelů a v roce 2010 ho získalo do sbírky Letecké Muzeum Točná, s.r.o., jehož majitelem je zakladatel internetového portálu Seznam Ivo Lukačovič. Po čtyřleté rekonstrukci v USA s ním ve čtvrtek 28. května 2015 přelétla skupina českých pilotů z amerického Kansasu přes Kanadu, Grónsko a Island do Prahy. Letadlo pilotovala posádka ve složení Milan Vacík, Nikola Lukačovič a Václav Bejček. Šlo tak o první a jediný Lockheed Electra na světě, který kdy vůbec přeletěl Atlantik.

1Letoun se tak vrátil do Česka 27 837 den po svém odletu z tehdejšího Československa, tedy po 76 letech a 78 dnech. Firma Lockheed vyrobila celkem 148 kusů tohoto modelu, dochovalo se jich ale pravděpodobně pouhých šest, z nichž stroj nacházející se v České republice je na celém světě zatím jediný letuschopný. Do provozuschopného stavu se nyní připravuje ještě jeden stroj v Austrálii a jeden v Kanadě.

Zajímavostí je i to, že ke koupi byl původně nabízen jiný stroj stejného typu, a to dokonce v lepším stavu. Američané proto nechápali, proč má český zájemce tak velký zájem právě o uvedený stroj, který byl v horším stavu. Naši ale věděli, proč chtějí právě jeden konkrétní letoun – ten, který kdysi vlastnil Baťa a který je spjat s Československou historií. Pro Českou republiku tak jde o mnohem cennější stroj, i když se muselo vynaložit daleko více finančních prostředků na jeho renovaci.

Strakonice tak měly unikátní možnost si tento pro českou historii významný stroj prohlédnout, a to dokonce ještě dříve, než obyvatelé Zlína, kam by měl stroj zavítat pravděpodobně až v říjnu letošního roku.

Čtenáři si nyní mohou díky detailním fotografiím vychutnat krásy tohoto elegantního letounu.

3 4 578910111213141516171819202122232425262728293031323334353738394041424344454647484950515253545556575859606162636465666768

Autor: Karel Janský

573 views
Líbil se vám tento článek?

Nechcete pejska k adopci?