Podivný průvod městem aneb nová tradice v době adventní

Máme tu opět adventní čas. Čas, v němž se nejen křesťané připravují na oslavu dne, kdy se před více jak 2 tisíci lety narodil Ježíš Kristus. Snad každý už slyšel ten příběh o miminku, které se narodilo ve chlévě. Už ale málo z nás, převážně z té mladší generace, ví, jak tento příběh o Spasiteli světa pokračuje….

Čas adventu je u mnohých z nás vnímán jako doba, kdy se naše domovy provoní vánočním cukrovím, na adventním věnci se zapalují svíčky a z nejrůznějších krámků se ozývají známé koledy. Je to i čas bilancování, co se povedlo či nepovedlo, ale hlavně čas, kdy nějak myslíme více na druhé než na sebe. A tak přemýšlíme, koho jak obdarujeme, koho navštívíme, ale i komu odpustíme. V tuto dobu je snad nejvíce příležitostí si připomenout různé zvyky, které vycházejí z naší kultury a tak je předávat té mladší generaci, aby i ona to mohla později předat té další. Ač chceme nebo ne, přicházejí nové věci, které, pokud se osvědčí, by mohly být v budoucnu tou tradicí, o které se bude mluvit. Jednou z takových novinek přicházejících do Čech jsou tzv. Krampusové. Tento zvyk pochází z oblasti Alp. Lidé se tenkrát oblékali do co nejstrašidelnějších masek, neboť si mysleli, že tím vyženou zlé duchy ze svých obydlí. Nyní tato tradice expanduje do Čech a letos zavítá poprvé i do Strakonic. S jakým poselstvím? To mi není úplně jasné. Kdyby se tato akce konala kolem Mikuláše nebo Masopustu, asi by nebylo kolem tolik povyku. Ve Strakonicích to ovšem vyšlo na 17. prosince. Představa, že týden před Štědrým dnem se po náměstí budou prohánět postavy s ďábelskými maskami za doprovodu heavy metalové kapely, je velmi podivná.

krampusPodle mého názoru tento zvyk do Čech vůbec nepatří. Chybí totiž kontinuita. Ano, připouštím, že u některých tradic se povedlo, že se rozšířily dál i za hranice svého kraje, ale zrovna u těchto průvodů mi chybí odkaz vztahující se na pojetí Vánoc v tom tradičním způsobu.

Nebylo by tedy lepší vymyslet jinou zábavnou, neotřelou akci, která by se více vztahovala k předvánoční atmosféře a nebyla jen nějakou komercí? Vždyť i náklady spojené s touto akcí jsou nemalé. Už teď muselo kulturní středisko zaplatit 10 tis. korun za autorská práva týkající se názvu Krampus.

Město, které staví na tradici a určité historické kontinuitě, by se mělo do budoucna podobných excesů vyvarovat. Nezbývá tedy než doufat, že se tato akce u nás neuchytí a my budeme moci opět prožívat adventní čas v poklidném duchu s poselstvím Lásky a Pokoje.

Autor: Pavel Gerčák

3 275 views
Líbil se vám tento článek?

21 komentářů

  1. Karel IV (15. prosince 2016 v 9:58)

    Časy se mění . Jestli Krampusové udělají bububu a vyženou čmoudíky , jsou vítáni . Lepší návštěva z oblasti Alp než z oblasti Alepa . Lepší před vánoci , než nikdy . Vyhánění čmoudic v burkách bude nákladnější . Nu což , půjdeme se na ně podívat , třeba je to potěší a zůstanou . Myslím si, že ježíšek se bát nebude a přiletí a těm hodným i dárek utrousí .

  2. Šnobr (18. prosince 2016 v 10:22)

    Karel – Národ braňte, až se naučíte psát.

    • karel IV (18. prosince 2016 v 4:44)

      Jak vidím , historie se bude opakovat . Křupani a nevzdělanci budou národ bránit , nabubření vzdělanci a rádoby inteligenti budou poučovat , jak by se to mělo dělat . Pak národ prodají , nebo jej odevzdají do rukou novodobých okupantů . Jo,jo EUropě asi není pomoci . Češtinu začnu studovat až bude jasné , že přežije .

  3. Josef Zoch (18. prosince 2016 v 4:54)

    Naštěstí je na každém, jak se rozhodne. Pokud pan Gerčák není příznivcem Krankusáků, tak se nemusel účastnit. Pokud pan Gerčák zastává názor, že je lepší vymyslet jinou zábavu, tak byc¨hj současně od něho očekával, aby něco navrhl, připravil a pomohl zorganizovat. Zatím jenom ukázal plamené řeči, zjevně mířené proti vedení města.

    • Ivan (19. prosince 2016 v 8:29)

      Josef, máš to popletený stejně jako Tvoje právní analýzy. Krankus je sládek v pivovaru, Krampus je něco jiného. Je mi tě líto.

      • Josef Zoch (19. prosince 2016 v 11:54)

        Byť jsme si nedomluvili tykání, tak Ti pouze odpovídám Tvojí formou.
        Zjevně Karle, nemusíš se schovávat za Ivánka. Tvůj rukopis Tě prozrazuje. Popletené to nemám, pouze došlo k překlepu. Dobře vím, že pan Krankus je sládkem (a kvalitním) v pivovaru. Mimochodem, velmi si ho vážím, protože na rozdíl od Tebe už něco dokázal. Takže Karle: měl jsem na mysli vystoupení Krampusů.
        Být na Tvém místě, tak bych se spíše styděl za kriminální minulost (neplacení výživného a následný pobyt ve vězení), což už Ti nikdo neodpáře.

        • Karel (19. prosince 2016 v 6:07)

          Zochu, jste normální paranoidní blb. Lidský odpad, jehož zloba nezná hranic. Vztekáte se, protože jste bezmocný a lidi Vás nemají rádi. To, co Vy nepochopíte nikdy, to pochopí i středně inteligentní foxteriér. Jestli si myslíte, že psaní v náznacích Vás ochrání před trestním oznámením, tak jste ještě hloupější, než jsem si myslel. S příspěvkem pod přezdívkou „Ivan“ nemám skutečně nic společného. Nicméně, ten pán má ve všem pravdu. Já bych to ale nenapsal, protože diskutovat s takovou špínou jako jste Vy, to je skutečně ztrátou času. Jste něčím, pro co se například v ruštině hodí termín „lišnij čelavěk“. V překladu se jedná o zbytečného člověka.

        • Ivan (19. prosince 2016 v 7:09)

          Josef, máš to popletený asi už úplně všechno.

          • Josef Zoch (20. prosince 2016 v 4:36)

            Pane Karle Janský, nebudu se snižovat k hodnocení Vašich vulgárností. Mě šlo o to, aby se autor (uvedený jako „Ivan“) prozradil, což jste udělal a nechal jste se nachytat. Gratuluji.

          • Karel (20. prosince 2016 v 6:14)

            Jste hňup a hňupem asi už zůstanete! Naposledy. Pod přezdívkou „Ivan“ jsem nic nepsal.

          • Karel (20. prosince 2016 v 4:16)

            Jenom vzkaz pro pana Ivana. Když jste odpověděl na blábol Zocha, podle nastavení diskuze mu asi přišla Vaše reakce i na jeho e-mail a on tak nyní může znát Vaši e-mailovou adresu – pokud jste uvedl pravou. Konstatuji to proto, že Zoch by se Vám nyní mohl mstít, pokud ví, kdo jste. Při znalosti jeho zlé povahy bych se tomu ani nedivil.

        • Smíchov (2. ledna 2017 v 6:47)

          Zde bych parafrázovala bonmot z filmu Obecná škola: Tati, pan Zoch je lidovec? Ne, pan Zoch je blbec. Nejhorší na tom je to, že škodí nejen městu Strakonice, ale hlavně současnému vedení radnice, které svou arogancí a pomstychtivostí žene na hranici nevolitelnosti. Cha, prý odborník z Temelína, spíš jen přidavač a nosič šanonů. Je mi ho líto.

          • Josef Zoch (6. ledna 2017 v 5:02)

            Další z ubohých projevů inteligence zjevně dle rukopisu Karla Janského, člověka s kriminální minulostí za neplacení výživného, nejbližšího přítele a pomocníčka pánů Vondryse a Pavla tentokrát schovaného pod jménem „Smíchov“, které mi nestojí za komentování. Obrázek o jeho povaze a inteligenci si udělejte každý sám.

          • Smíchov (10. ledna 2017 v 11:38)

            Pan Zoch si nejen plete čerty s příjmením sládka pivovaru, ale také nepozná kdo co píše a v jakém rodě. Hmm, to je zastupitel jak má být. Nejsem ani pan Jánský, ani paní Jánská. Napadáte tu kohokoliv, to samé předvádíte na zastupitelstvech a v médiích. Chováte se jako pomstychtivý buran co má vychozené maximálně čtyři třídy zvláštní školy a hrajete si na odborníka a ochránce občanů. Pěkně děkuji. Vy nejste můj zastupitel, ten by se choval jinak. Už aby byli další volby a Vy jste skončil někde na propadlišti dějin. Občané už takové ovce nebudou, aby Vás znovu volili…doufám. Ani o nějaká setkání s Vámi nikdo nestojí. Jste k smíchu.

  4. František Karel Ladislav (20. prosince 2016 v 5:27)

    V podstatě s Pavlem souhlasím, advent je doba očekávání oslav narození Spasitele a Krampusové se do něj nehodí. Naopak se do něj hodí Krankusové, ti jsou nám velmi prospěšní. S čím ale nesouhlasím, a Gerčák to použil i v týdeníku, je tato věta: ,,Město, které staví na tradici a určité historické kontinuitě…“ Zástupci města naopak na tradici nestaví, před nima bylo vše špatně, jak sami tvrdí od posledních voleb. Zjevně vytváří tradice nové, a ne ve všem lepší.

  5. Marco Polo (22. prosince 2016 v 9:03)

    Nemám rád, když se lidem dává vzor, jak se má nějaké období slavit, že se v době adventu musí myslet na druhé, odpouštět atd. …. nemusí. Na Silvestra, týden po štědrém dnu, se musí slavit … nemusí. Každý ať si tahle období užívá jak chce, podle nálady. Když chce někdo myslet na druhé, odpouštět, připomínat si křesťanské symboly, tak fajn. Když někoho podobné myšlenky míjí a rád třeba navštíví podobnou pekelnou show, tak taky dobře.
    Co mi ale vadí, je vzájemné urážení se. Což kdybyste se, vážení pánové, setkali někde osobně a svoje žabomyší spory vyřešili „ručně a stručně“ a přestali tím otravovat diskuze? Snad nejsem sám, komu taková míra vulgarity vadí.

    • Karel (22. prosince 2016 v 9:48)

      Máte pravdu, pane Marco Polo. A protože se výtka týká i mne, pokusím se o reakci. V normálním článku bych takových vulgarit nepoužil. Zoch ale patří k lidem, kteří se neštítí téměř ničeho. Když mu dojdou argumenty, sahá ke špinění druhých a k urážení. Ano, křesťanské je odpouštět. Platí ovšem i to, že útok vedený určitou razancí odrazíte zase jenom stejnou nebo podobnou prudkostí. Na druhou stranu uznávám i fakt, že člověk se nemá snižovat k válce se zlým člověkem. Takový spor, či boj, totiž už z jeho principu nelze vyhrát. Prostě z podstaty je to předem prohraná diskuze či válka, zlý člověk totiž nemá žádné morální zábrany a neexistuje hranice, za kterou by nezašel. Je to hodně těžké, najít jakousi tzv. „zlatou střední cestu“. Mezi tím, aby se člověk účinně bránil a mezi tím, aby nenechal zvítězit zlu. Osobně mám raději cestu ignorace. Kdo ale blíže poznal Zocha, ten pochopí, že u něho bohužel ignorace nestačí.

  6. Josef Zoch (22. prosince 2016 v 11:56)

    Vulgarismy pana Karla Janského mi nestojí za komentování. Obrázek o jeho „inteligentní“ úrovni si udělejte každý sám. Osobně jsem názoru, že i nenávidět by se mělo inteligentně. Více s panem Janským debatovat nemá smysl. Jenom doplním, že jeho vyjadřovací a nteligentní úroveň budiž velkou výstrahou pro občany Strakonic, neboť pan Janský, jakožto nejbližší přítel pánů Vondryse a Pavla (je doložitelné fotodokumentací) jim zjevně marketingově vede volební kampaň a dělá za ně tzv. špinavou práci proti současnému vedení radnice.
    Vážení spoluobčané Strakonic. Dovedete si představit tohoto pána, který byl ve vězení za trestný čin neplacení výživného na své 2 nezletilé dcery, na kterého se nevztahovala ani amnestie bývalého prezidenta Klause (viz článek na internetu „Amnestii dostalo tisíc neplatičů alimentů“), jehož povahu dokreslují jeho vulgární a nepodložené názory, že by se někde v zákulisí podílel jako šedá eminence na vedení města? Navíc člověka, který nemá žádný vztah k našemu městu, neboť trvalý pobyt má v Brně a sem dojíždí na občasné návštěvy přítelkyně. Bohužel, možné to je pouze v případě pokud by pánové Vondrys s Pavlem v příštích volbách uspěli.

  7. Jaroslav Jech (8. ledna 2017 v 9:25)

    Předem chci napsat, že komentáře na tomto webu čtu, ale dnes prvně se zapojuji do diskuse. Dále chci napsat, ač je mi jasné, že pan Zoch mi to nebude věřit, možná to bude i zpochybňovat, že nejsem Karel Janský ani Pavel Vondrys ani Pavel Pavel. Právě dva posledně jmenovaní pánové by se měli pana Janského proti vám, pane Zochu,zastat, ale nejspíš se s vámi nechtějí zahazovat, protože vědí, že vám cokoliv vysvětlovat nemá smysl. Pan Zoch totiž číhá na jakýkoliv komentář od kohokoliv, aby znovu mohl zaútočit na pana Janského. Je jím úplně posedlý. Nejspíš i na můj komentář bude reagovat pliváním špíny na pana Janského, za což se panu Ing. Mgr. Karlu Janskému, MBA předem omlouvám. Jelikož jsem i pravidelným čtenářem velmi zdařilých stránek www.istrakonice.cz a zajímalo mne, kdo to pan Janský vlastně doopravdy je, když pan Zoch o něm neustále píše jako o člověku s kriminální minulostí a jako o neplatiči výživného a neustále se šťourá v jeho osobním životě. Mimochodem pane Zochu. Nemyslíte, že každý, i vy, by si měl napřed zamést i před vlastním prahem? Tak tedy zjistil jsem a myslím, že i pan Zoch to ví, jenže se mu to nehodí do jeho plivanců. Pravda se jaksi nehodí. Pan Janský byl za neplacení výživného ve výkonu trestu, ale každá strana mince má svůj rub a líc pane Zochu. Vás a vám podobným zajímá jen ten rub. Ne vždy je neplatit výživné vyloženě schválnost…. Svůj trest si odpykal, trestní rejstřík má již čistý a nemá se za co stydět. Obě jeho dcery studují vysoké školy a to i díky příspěvkům od otce…. Pan Janský je slušný člověk (teď se Zoch nejspíš posměšně ušklebuje), který toho v životě už spoustu, v tom kladném slova smyslu, dokázal. Kdo opravdu chce znát o něm pravdu, zjistí si ji, stejně jako jsem to udělal já. Jen snad na okraj. Zkuste si čtenáři tohoto webu poslechnout zajímavý rozhovor s panem Janským vysílaným 19.12. 2016 v 11:20 na http://www.rozhlas.cz/plzen/program/#/2016-12-19.
    A pane Zochu, chovejte se jako zastupitel města a ne jako pavlačová drbna!

    • Karel (9. ledna 2017 v 7:36)

      Svůj text dávám zde, jelikož pod příspěvek Zocha již dát nejde. Zochu, bez oslovení pane, protože to si nezasloužíte. Jste opět mimo. Ani pod přezdívkou Smíchov nejsem já. Asi se budete muset smířit s tím, že lidí, kteří již prokoukli, co jste vlastně zač, tak těch ve Strakonicích začíná být čím dál tím více. Děkuji tímto také panu Jechovi, že se mne snažil zastat. Zoch a jemu podobní ale na argumenty nedají, takoví lidé chtějí především škodit a ničit. A jsou tím více zlí, čím více se jim nedaří jejich vlastní práce. A co se týká mé minulosti, pane Jechu, věřte i Vy, že ono to bylo dosti podstatně jinak. O tom bude i kniha, kterou píšu. A nebojte, o tom lidském odpadu, kterým Zoch bezesporu je, tak ten tam své místo zcela určitě bude mít také.

      • Jaroslav Jech (9. ledna 2017 v 2:43)

        Pane Janský, děkuji za vaši informaci o knížce, kterou připravujete. Jistě si ji rád přečtu. A určitě ne jenom já. Mimochodem máte nejen hezké internetové stránky o Strakonicích s velmi zdařilými a netradičními fotkami Strakonic, ale i hezké vizitky k vašim stránkám. Dnes se mi jedna dostala do ruky. Jen tak dál. A mohu-li vám radit, nenechte se komentáři pana Zocha otrávit.

Nechcete pejska k adopci?