Krachne Teplárna Strakonice?

 

Vážení čtenáři,

zamýšlel jsem se, jak koncipovat svou dnešní úvahu, aby nevyzněla jako senzace, či jako negace všeho, co se ve Strakonicích děje. Vedly mě k tomu postoje všech stran, které se dají rozdělit do třech skupin.

Hlavním proudem je Strakonická Veřejnost. Ta válcuje všechny ostatní, používaje přitom argumenty pravdivé i zavádějící. Má své voliče, prozatím, jisté, tak si to může dovolit. Druhá, početně největší je směsice stran, které sice mají svůj program, ale bojí se názorové konfrontace s momentálním hegemonem, tak raději nic a nikoho nekritizuje a pro jistotu ani nenabízí solidní volební témata. Třetí pak je dvojstrana bývalého starosty a jeho mluvčího z Moravy, jemuž osobně bych nerad jakkoliv pomáhal v kampani. Jenomže věc se má tak, že to, o čem chci psát, vědí všichni.

Než začnu, dovolte mi krátce vysvětlit, proč kandiduji a s jakým úmyslem. Budete-li míti něco z toho za dobré, dejte mi 14. prosince svůj hlas. Zbude vám jich ještě dvacet, ty můžete dát buď jedné celé straně tím, že zaškrtnete onu stranu a mě. Poslední z jejich kandidátky hlas nedostane. Nebo můžete své další hlasy rozdělit napříč všemi strana tak, že jejich součet bude maximálně jednadvacet.

Nemám koho volit. Nemyslím si, že vláda Jihočechů dělala vše špatně, ani že Strakonická veřejnost dělala vše dobře. Ostatní strany mě nezajímají, protože nemají politicky schopné kandidáty a jejich programy jsou nemastné, neslané. Chci se na politické dění ve městě dívat prizmatem národním, což legitimní přístup, který se zde doposud neuplatňoval.

tstJde mi o to, abychom si dobrými úmysly nedláždili cestu do pekla. Ne vše, co se na první pohled jeví jako perfektní, má dlouhodobě příznivé účinky. Předně se nedomnívám, že dávat vše zdarma je prospěšné městu a jeho rodilým občanům. Strakonice se vylidňují, je tu málo práce a nedostatek bydlení. To výhledově příští zastupitelstvo nevylepší, proto ani nenavrhuji blbosti, které sice pěkně znějí, ale nemají reálné řešení. Nadto nemám ni potřebu slibovat opravy silnic, chodníků, bezpečnost, podporu sportu a další. Myslím si, že je to povinností každého, kdo vede město.

Byl bych rád, aby se do Strakonic stěhovali lidé, kteří nám budou prospěšní. Duševně i materiálně bohatší, aby pro ně nebyl problém si zaplatit moderně provozovaný svoz odpadů a kvalitní MHD. Chudé a sociální případy nám budou pouze na obtíž.

Mám tři předvolební hesla, která uvidíte na plakátech, jsou:

NE průmyslové zóně

ANO koupi hotelu Bavor

NE odpadům zdarma

 

Teplárna nevzkvétá

Jako dalších devět volebních subjektů, dostal jsem i já dvě otázky z Českého rozhlasu České Budějovice. Druhá zněla takto:

,,Strakonická teplárna čeká letos ztrátu 30 až 40 milionů Kč. Je podle vás hospodaření Teplárny v pořádku? Jestliže ne, jaké řešení navrhujete?“

Byl jsem tím velmi zaskočen. Už proto, že jako  minoritní akcionář jsem se o tom nedozvěděl na mimořádné valné hromadě. Na otázku, odkud čerpal ČRo své údaje bylo mi odpovězeno, že od ČTK, ze začátku září. Začátkem listopadu zveřejnilo vedení TST oznámení, že vše je na dobré cestě, neb ještě v březnu to vypadalo tak, že ztráta bude 80 milionů, ale že úspěšným hospodařením se daří propad minimalizovat. Nikdo soudný nemůže brát vážně jejich vysvětlení, že za to mohl bývalý generální ředitel, proto se k této dětinské taktice nebudu ani vyjadřovat.

Když jsem psal svou úvahu pro týdeník Strakonicko, netušil jsem, jak zle je na tom TST po finanční stránce. Článek jsem končil konstatován, že katastrofám, které se na české teplárenství valí, by se mělo zabránit pozvolným, ale stálým navyšováním ceny tepla. Situace se od té doby zhoršila nejen ve Strakonicích, ale hlavně na vládní úvahy. Babiš, přestože byl odborníky neustále nabádán k využívání našich fosilních zdrojů, podlehl Evropské unii a před pár dny, aniž by to kdo zaregistroval, vyhlásil program Dekarbonizace. Je vymalováno, řekl by hospodský básník. Česká republika se pustila do útlumu a později i ukončení těžby uhlí. Emisní povolenky na CO2 stále zdražují a tlačí všechny uhelné teplárny a elektrárny do krachu. Bez relevantního, viditelného a finančně zajištěného postupu plánované změny zdrojů vytápění.

S takovou propracovanou sviňárnou by nedokázal úspěšně bojovat ani kouzelník.

Otázka tedy nestojí, zda uhelné teplárny v ČR, včetně TST, krachnou, ale kdy a jak moc to bude bolet. Chceme-li si ve Strakonicích udržet ještě pár let současný způsob vytápění domácností a podniků, ohřevu vody a výroby elektřiny, je minimální ekonomickou nutností navýšení ceny pro koncového odběratele. Výpočty – o kolik, by měli udělat odborníci, ne politici.

 

Záznam mého vystoupení ve Svobodném vysílači – https://www.youtube.com/watch?v=nKkjcvF6Q4s&t=3919s.

 

Autor: František Karel Ladislav

1 587 views
Líbil se vám tento článek?

12 komentářů

  1. Jan Komrska (9. prosince 2019 v 10:50)

    Dobrý den, zajímalo by mě, jak chcete motivovat “duševně a materiálně bohatší” občany k přistěhování do Strakonic? Zmiňovalo to již mnoho lidí, ale kvalitní strategii jsem k tomu ještě od nikoho neviděl.

    A dále bych na obranu průmyslových zón zmínil fakt, že existují české i mezinárodní výrobní podniky, které nepotřebují agenturní pracovníky, ale naopak si mohou i v dnešní době zaměstnance vybírat. Jedná se však výhradně o firmy s vysokou přidanou hodnotou. V ČR jsou města, která takové firmy mají, např. Česká Lípa. Z mého pohledu tedy průmyslové firmy mohou rozvoj města výrazně podpořit.

    • F.K.Ladislav (9. prosince 2019 v 11:26)

      Vážený pane Komrsko,
      předpokládám, že otázky myslíte vážně a že se mi nevysmíváte, jak moc jsem hloupý a Vy chytřejší. Ani já si nemyslím, že jsem snědl všechnu moudrost světa.
      – Rozhodně není motivující nabízet nekvalitní služby zdarma. Například MHD by mohla mít klimatizované autobusy a jezdit včas atd. Zdarma svoz odpadů, když při teplotě -3 ° C nejsou TS schopny vyvézt ekoodpad je na pováženou. Takže místo rozhazování za služby, které si normální člověk může snadno zaplatit, bych viděl raději investice. Například plavečák potřebuje za dva roky investice 220 milionů korun, jinak jej statik zavře. To není můj výmysl, ale údaj odcházejícího ředitele Karla Dvořáka.
      – Souhlasím s tím, že město potřebuje další průmyslové podniky, nejlépe české. Když si vzpomenu, jak zastupitelé zobali z ruky zástupkyni developera Panattoni, tak si nedělám přehnané naděje.

      • Jan Komrska (9. prosince 2019 v 6:29)

        Vůbec se Vám nevysmívám, naopak, máte bod, že to téma vůbec otevíráte. Pro získání druhého bodu bych ale opravdu bych chtěl znát nějaké konkrétní aktivity, jak do města přitáhnout takové lidi. Pro člověka s vysokoškolským vzděláním ve městě pomalu neexistuje pracovní místo, kde by své vzdělání využil (ano výjimkou budou asi učitelé a lékaři). Tzn. dle mého názoru je nutné pracovat s nějakými pobídkami pro firmy (a jejich nově příchozí zaměstnance), z „chtěných“ oborů. Jinak opravdu nevidím důvod, proč by se takoví lidé do města stěhovali (sám jsem po škole zůstal v Praze).

        Akce „vše zdarma“ je samozřejmě ekonomický nonsens avšak s jasnou cílovou skupinou. Nicméně, pokud se do města nepodaří přitáhnout výše zmíněné nové (navrátivší se) obyvatele, zůstane ve městě výhradně tato cílová skupina a některým lidem možná dojde, že to z toho postupem času nebude profitovat žádná skupina obyvatel.

        • F. K. Ladislav (9. prosince 2019 v 8:51)

          Pane Komrsko, díky za věcnou diskuzi. Já s Vámi souhlasím. Konkrétní návrh nemám, jen obecně, chce to více spolupráce se školama a s podniky. Není to fráze, i když u některých místních podniků mám obavy, že o to nestojí a zajímá je jen momentální zisk. Něco takového mělo být v bývalé Přádelně, technologické centrum. Měl jsem velké pochybnosti, a oprávněně. Pět let se tam nehráblo na jedinou cihlu.

  2. nerozhodnutý volič (12. prosince 2019 v 10:21)

    „Krach teplárny Strakonice“ ? No může být údernější heslo k upoutání pozornosti ? Pane FKL , opravdu jsem nepochopil proč a s jakým úmyslem kandidujete . Věc se má tak , že všichni vědí o čem chcete psát ? Já jsem to nepochopil . NE , ANO , NE ??? Je tu málo práce , ale NE průmyslové zóně ? ANO, koupit vybydlený hotel Bavor , chce budoucí zastupitel , coby řádný hospodář ?
    O takových záměrech snad ani polemizovat nejde . Ještě nevím , koho na volebním lístku zaškrtnu , už ale vím , že Vy to nebudete . Pane Komrsko , ode mne palec nahoru .

    • F. K. Ladislav (20. prosince 2019 v 11:48)

      Nerozhodnutý anonymní voliči. To je přeci v pořádku, že mi nedáte hlas. Říká se tomu demokracie.

  3. Pavel Hřídel (14. prosince 2019 v 11:40)

    Vážený pane Ladislave,

    v případě, že byste si přečetl program řádné nebo následně program mimořádné VH, věděl byste jaké body měla VH na programu. Nebyl tam jediný bod, který by měl projednávat situaci nebo plánovaný hospodářský výsledek roku 2019.

    Nicméně na náhradní VH hromadě jste byl přítomen a předseda VH všechny přítomné akcionáře vyzval, aby po ukončení VH využili možnosti pokládat otázky předsedovi představenstva ohledně ekonomické situace roku 2019.

    Po ukončení mimořádné VH jsem osobně odpovídal přítomným akcionářům na všechny jejich položené otázky a seznamoval je s jednotlivými kroky, které společnost již udělala nebo plánuje udělat v roce 2019. Poskytl jsem také informace o předpokládaném hospodářském výsledku roku 2019. Pokud jste nezůstal a nepoložil otázku, nebo jste alespoň neposlouchal odpovědi, je to pouze Vaše chyba.

    Dále uvádíte, že nemáte informace o stavu TST a.s.. Opět to jen svědčí o Vašem nezájmu o Váš majetek. Na stránkách www.tst.cz v sekci pro akcionáře najdete všechny relevantní informace, které se Vás týkají. Navíc podotýkám, že poskytujeme a zveřejnujeme ekonomické ukazatele a další informace zcela nad rámec naší povinnosti.

    Dále jste jako akcionář, ale i jako politik mohl využít možnosti navštívit TST a.s. a seznámit se s ekonomickou situací a následně jste mohl relevantně kritizovat současné vedení, nebo případně to minulé. V tomto okamžiku jen prokazujete svou neznalost, stejně tak jako to bylo v předcházejících komentářích.

    Těším se na další setkání na VH.

    S pozdravem

    Pavel Hřídel
    předseda představenstva TST a.s.

    • F. K. Ladislav (20. prosince 2019 v 11:04)

      Vážený pane Hřídeli,
      budete se divit, ale i já musím pracovat. Po skončení valné hromady jsem šel na odpolední směnu do jiné fabriky. Proto jsem nemohl být přítomen vaší další debatě. Informace na webu sleduji, i když jak píšete, jsem tolik neinformovaný. Tak třeba jsem se tam dozvěděl, že na naplánovaný (nebo spíše predikovany?) schodek měl největší podíl bývalý generální ředitel. Mysleli jste Eignera, nebo všech pět GŘ za posledních 5let? GŘ má výkonné pravomoci, ale rozhodování je na představenstvu. Zajímavé, že se ke své odpovědnosti nehlásí. Z mediálních vyjádření neopak plyne, že předseda představenstva a členové museli poslouchat tu právníka, tam GŘ.
      Návštěva TST? Přijměte obyčejného dělníka? A kdyby, povíte mi, proč všichni teplárenští odborníci v ČR očekávají propad a destrukci uhelného průmyslu, jenom vy deklarujete nejnižší cenu tepla v ČR? Jistě jen náhodně tak činíte před volbami.
      Nechcete mi vysvětlit veřejně, tady na estrakonice, jak moc vás dusí emisní povolenky? Jak moc je zvrátitelný nastartovaný trend finančních případů? Loni 3ml, letos 30ml?
      Ale odpověď znám. Může zato Eigner.

      • F. K. Ladislav (20. prosince 2019 v 11:11)

        … propadů.

      • Pavel Hřídel (23. prosince 2019 v 10:47)

        Rozhodně doporučuji, abyste se nejdříve alespoň pokusil získat základní informace, než se začnete veřejně vyjadřovat.
        A co se týká ceny tepla, nikdy jsem „nedeklaroval“ nejnižší cenu tepla v ČR, ale vždy jsem říkal že našim momentálním cílem je dostat se pod průměrnou cenu tepla v ČR. To je v zásadním rozporu s tím, co říkáte vy.
        Emisní povolenky jsou zásadní problémem pro každou teplárnu a ani to jsem nikdy nerozporoval. Co ale od počátku tvrdím je, že přechodem na biomasu, dokážeme razantně snížit tyto náklady.

        S pozdravem
        Pavel Hřídel

        • F. K. Ladislav (30. prosince 2019 v 11:04)

          Veřejně vyjadřovat se budu kdy a jak uznám za vhodné a Vaše povýšené poučování zkoušejte na někoho jiného.

          • ne - rozhodnutý volič (7. ledna 2020 v 9:03)

            Teplárna normálně funguje , volby pro pana FKL nedopadly a proto bude nadále chodit „dělat“ do fabriky . Veřejně se bude vyjadřovat kdy a jak uzná za vhodné , protože vysvětlení pana Ing. Hřídela považuje za povýšené poučování . Co na tom , že jeho článek o krachu ST teplárny nesl známky šíření poplašné zprávy . Pan FKL to určitě považuje za projev demokratického smýšlení .

Nechcete pejska k adopci?