Stavba severního dopravního půloblouku bude zahájena tento měsíc

Stavba severního dopravního půloblouku bude představena při setkání s občany 9. 3. 2017 od 16:00 v Domě kultury ve Strakonicích. Ve stejný den bude stavba také slavnostně zahájena.

obchvat

Počátek reálné přípravy severního obchvatu sahá k přelomu století. Takzvaný severní dopravní půloblouk, původně plánovaný jako přeložka silnice II. třídy (II/173), byl převeden do trasy silnice I/22 a řešen jako investiční záměr státu, přičemž město Strakonice investuje doprovodné stavby. Trasa dlouhá 1540 metrů naváže na stávající úsek a přetne tři okružní křižovatky o vnějších průměrech 48-56 metrů (průměr středového ostrova je 32-40 metrů), vybudováno bude několik protihlukových stěn a částečně překrytý zářez nedaleko ulice Radomyšlská. Hloubka zářezu mezi ulicemi Radomyšlská a Zvolenská dosáhne až 4,5 metru.

V průběhu přípravy došlo ke změně šířkového uspořádání ze čtyřpruhu na dvoupruh, přestože z posuzování vlivu na životní prostředí vzešla vítězně varianta čtyřpruhu. Stalo se tak pravděpodobně kvůli okružním křižovatkám. Na dvoupruh by měl podle posledních informací být přeznačen i již provozovaný úsek komunikace v délce 850 metrů a rychlost by zde měla být snížena ze 70 na 50 km/h.

Komplikace při realizaci

Původně plánovaný termín začátku realizace se posunul o 12 let. Přípravu stavby zkomplikovaly průtahy ve schvalování investičního záměru, územním řízení, ale také povodně a státem zadaná studie úspor v již probíhajícím stavebním řízení. Nejviditelnějším výsledkem zmiňované studie je druhé zúžení šířkového uspořádání o dalšího 3,5 metru na úkor zpevněných krajnic (řešeno jako změna stavby před dokončením podaná v červnu 2016). Komunikace tak bohužel neumožní odstavení nepojízdného vozidla, aniž by zasahovalo do jízdního pruhu.

Obchvat po svém dokončení převezme výraznou část dopravy z městských komunikací a současný průtah ulicí Katovická ke křižovatce u nádraží přejde do správy města. Naopak problémem může být zprovoznění jednopruhové okružní křižovatky Písecká, kde se budou střetávat dvě silnice I. třídy a ulice Lidická do centra města. Na možné problémy s umístěním této křižovatky bylo upozorňováno při zpracování nového územního plánu Strakonic.

Její vhodnost ukáže až čas a v případě dopravních komplikací se tato skutečnost může promítnout i do rychlejší přípravy druhého obchvatu města – přeložky silnice I/4. „Dalším důvodem pro podobu i polohu trasy přeložky silnice I/4 ve Strakonicích je dopravně inženýrské posouzení malé okružní křižovatky silnice I/4 (Písecká ulice) s přeložkou silnice I/22 („severní dopravní půlokruh“) s Lidickou ulicí na levém břehu Otavy – ve výhledu je zatížen cca 31,3 tisíci vozidel/den, což představuje hodnotu absolutně nad možnosti její kapacity v podobě navržené malé okružní křižovatky s jedním jízdním pruhem,“ uvádí zpracovatelé územního plánu.

Autor: Jan Broulím

1 107 views
Líbil se vám tento článek?

5 komentářů

  1. Senior (8. Březen 2017 v 5:47)

    Kdo je a koho zastupuje pan Jan Broulim ? Co chce svým přízpěvkem vyjádřit ? Ještě se nezačalo a zase už je vše špatně ? Nic neříkající konstatování jako např. “ na možné problémy bylo upozorňováno při zpracování územního plánu “ ? Kdo konkrétně upozorňoval a o co své upozornění opíral ?
    Bohužel je téměř jasné , že časovou prodlevou v délce 12 let se z plánovaného obchvatu stala místní komunikace a zaplať bůh , že se narodí alspoň ta . Z jakého výhledu vychází údaj 31,3 tisíc aut / den . Přeložka I/22 se snad stane skutečností , přložka I/4 se pravděpodobně odsouvá do říše snů . Je přece jasné , že písečtí zastupitelé se postarali o to , že vysněný průtah Praha – Strážný přes Strakonice definitivně padl , kromě jiného i proto , že strakoniční a zejména volyňští radní nevytvořili vhodné územní podmínky .

    • Pavel Zdeněk (8. Březen 2017 v 11:14)

      Senior sbírá údaje pro svou kartotéku StB? Typická porucha internetových diskuzí. Ono je vlastně jedno, kdo to píše. Důležité je, co se píše. Mohli jsme si tu přečíst popis projektu, dokonce přesně citovaný od zpracovatelů územního plánu, takže asi těžko se dá říct, že hlavní poselství článku je, že vše je špatně.

      • senior (9. Březen 2017 v 7:53)

        Kartotéku mám pane Zdeňku Pavle bohatou a stále jí rozšiřuji . Celkem mě nezajímalo kdo to píše , ale koho pisatel zastupuje . Pokud hájí zpracovatele územního plánu , v pořádku .

        • Pavel Zdeněk (9. Březen 2017 v 2:08)

          Vůbec vás nezajímalo, kdo to píše, a proto pokládáte otázku KDO JE. Logika. Nevím, koho hájí, je mi to celkem jedno. Vycházím z článku. Přečtěte si ho taky.

          • Raleur (1. Duben 2017 v 9:57)

            Vážený Pavle Zdeňku,
            Vaše logika je obdivuhodná. Logický operátor a (AND) činí operaci, které se říká konjunkce, spojení. Čili, ptal-li se Senior na „kdo je a koho zastupuje pan …“, obě části otázky jsou rovnocenné. Rovněž dotaz na zdroj dat je adekvátní. Je slušností pisatele uvádět dohledatelné zdroje. Totiž takových blbostí už na bylo na světě napsáno… S vaší „logikou“ je snad všechno psané pravda? Formulace „bylo upozorňováno“, „průtahy ve schvalování zkomplikovaly“ a podobně sice popisují (možná) reálný stav věcí, nicméně zcela (a patrně záměrně) zakrývají původce daného stavu. Ono se samo od sebe málo co stane.
            To, že obchvat v realizované podobě přinese spíš průšvihy v podobě snížení rychlosti průjezdu po okruhu, zejména v době špičky (a co teprv v případě nehody), je nabíledni. Zkuste ve špičce projet přes kruhový objezd u Lidlu/Fezka a analogicky si situaci promítněte na budovanou dvoupruhovou komunikaci s jednopruhovými kruhovými objezdy.

Nechcete pejska k adopci?